Na przestrzeni ostatnich 10 lat Internet stał się wiodącą platformą wymiany handlowej. Znakomicie wkomponował się w ten obszar system sprzedaży B2B.
Termin B2B, czyli business to business, definiowany jest jako zespół relacji, które zachodzą między firmami. Transakcje B2B obejmują: przygotowywanie i wyszukiwanie ofert, realizacja zamówień i potwierdzanie ich odbioru, serwisowanie, magazynowanie, zaopatrzenie, sporządzanie dokumentacji, marketing oraz dokonywanie płatności.
Celem biznesowym w sprzedaży B2B jest wzrost przychodów, pozyskanie lojalnych klientów oraz rozwój skutecznych zespołów sprzedażowych. Transakcje B2B są realizowane przez internet głównie za pośrednictwem internetowych platform handlowych, mających postać giełd towarowych, portali branżowych oraz witryn aukcyjnych i handlowych. Sprzedaż B2B budowana jest stopniowo, systematycznie, z wyczuciem, według określonych procedur. Niezbędne są efektywne relacje z klientem przy wykorzystaniu: telefonu, e-maila, social mediów i bezpośrednich spotkań. B2B jest formą sprzedaży, która pozwala na skuteczne i rozwojowe wykorzystanie relacji zachodzących pomiędzy firmami oraz na skrócenie drogi między producentem, a klientem końcowym. Sprzedaż w B2B stanowi nowoczesną alternatywę dla tradycyjnych kanałów dystrybucji.
Rynek B2B obejmuje:
Sposoby sprzedaży B2B:
Sprzedaż w systemie B2B niesie ze sobą wiele korzyści. Wśród nich są: automatyzacja działań, kontrola zamówień, znaczne obniżenie kosztów nawiązywanych relacji, a także usprawnienie płatności oraz procesów, które stanowią nieodłączny element kontaktów z dostawcami i odbiorcami, uproszczenie kontaktów handlowych.